Polish English French German Greek Norwegian Spanish Ukrainian
facebook_page_plugin

pilotppg.pl

Naszą pasją są przestworza...

Odpowietrzony zbiornik

Niewątpliwie pierwszymi seryjnie produkowanymi napędami PPG w Polsce były napędy Parapower. Jeszcze do niedawna w tych napędach można było zauważyć dwa korki przy zbiorniku paliwa  Czerwony i biały, dzisiaj stosowany jest tylko jeden. Niezorientowani niewiedzieli do czego służy dodatkowy korek a odpowiedż jest prosta. Jeden ma malutki otwór i ten korek stosuje się przy lataniu a drugi szczelny do transportu napędu. Każdy pojazd mechaniczny ma tak skonstruowany wlew paliwa, że musi być zbiornik odpowietrzony bo inaczej mogłyby być z tego kłopoty. Szczelny korek podczas lotu może doprowadzić do dwóch sytuacji.

  1. Zatrzymanie pracy silnika
  2. Spowodować pęknięcie zbiornika
Większość producentów napędów PPG rozwiązało ten problem i stosuje jeden korek w którym jest zawór membramowy, i działa w jedną strone tzn. doprowadza powietrze do zbiornika a zarazem blokuje  wypływanie paliwa na zewnątrz zbiornika.
Poniżej przedstawię bardzo prosty sposób w jaki każdy może sobie takie "coś" wstawić samemu w korku od zbiornika Parapower.
Zaczynamy od zakupu takowego zaworu, ja kupiłem go w sklepie z częściami do samochodów ciężarowych gdzie też jest stosowany przy instalacji paliwowej koszt 25 zł. Następnie zawór ten umieściłem w uchwycie wiertarskim wiertarki celem zmniejszenia średnicy króćca i nagwintowania go nażynką szóstką. Zawór wykonany jest z aluminium więc obróbka jest łatwa i należy wszystko robić z czuciem bo łatwo go można zepsuć. Należy pamiętać, że gwintujemy ten króciec w który jak się dmucha to przepływa powietrze w przeciwnym razie odpowietrznik będzie działał odwrotnie i zamiast dostarczać powietrza będzie wypluwał paliwo.
Kolejnym krokiem będzie powiększenie otworu w korku, który juz istnieje, powiększamy go stopniowo to napewno uda nam się zrobić to centralnie ostatnie wiertło jakie stosujemy to O 5.3 wkręcając zawór zrobi nam gwint w korku i będzie szczelniejszy. Można zastosować jeszcze uszczelką (ja jej nie posiadam i korek jest szczelny) to tak na wypadek jakby komuś coś się lało. Ostatnia czynność to nakręcenie nakrętki na króciec ja zastosowałem  nakrętkę z jakiegoś włącznika która  jest okrągła i ma nacięte rowki, można też zwykłą nakrętkę wypiłować tak aby nam się zmieściła w górny otworze korka.
Poniżej kilka fotek przerobionego korka.

Nasi sponsorzy